امروزه مبادلات تجاری آنلاین بسیار رایج است. چرا که با فراگیر شدن اینترنت و بالا رفتن تعداد فروشگاه های اینترنتی، افراد ترجیح می دهند برای صرفه جویی در زمان، بدون نیاز به طی کردن مسافت، در هر مکانی به آسانی از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند. فروشگاه اینترنتی وبسایتی است که مانند یک فروشگاه واقعی، کالاهای خود را برای فروش در معرض دید کاربران قرار می دهد و خریداران پس از انتخاب کالای مورد نظر خود، آن را سفارش می دهند. پس از تکمیل سفارش، هزینه خرید کالا به صورت آنلاین با استفاده از درگاه های بانکی پرداخت می شود (که اصطلاحا به آن پرداخت آنلاین می گویند) و سپس کالای مورد نظر به آدرسی که مشتری در قسمت مربوطه درج کرده ارسال می شود.
در این میان برخی کاربران به دلیل تجربه و یا مشاهده ی های اینترنتی اعتماد زیادی به فضای پرداخت آنلاین در فروشگاه اینترنتی ندارند. برای این دسته از افراد نیز در اکثر فروشگاه ها ماژولی تحت عنوان پرداخت در محل ایجاد شده است؛ بدین صورت که مشتریان بعد از تحویل کالا از مامور پست و یا پیک، هزینه خرید خود را به صورت نقدی پرداخت می کنند.
ارسال کالا توسط شرکت پست با ماژول پرداخت در محل
فروشگاه های آنلاین می توانند با ایجاد امکان اتصال به شرکت پست این فرصت را به مشتریان بدهند که از طریق پست نیز پرداخت در محل داشته باشند. در این نوع از پرداخت مشتری بعد از انتخاب کالا، اطلاعات مورد نیاز برای ارسال کالا را در قسمت مربوطه در سایت فروشگاه اینترنتی وارد می کند، سپس شرکت پست کالا را از فروشنده تحویل گرفته و به آدرس مشتری ارسال می کند. در هنگام تحویل بسته به مشتری از سوی شرکت پست هزینه ارسال طبق فاکتور صادر شده از مشتری دریافت می شود و طی مدت زمانی مشخص بهای کالا به حساب فروشنده واریز میگردد.
برای استفاده از سیستم پرداخت در محل فروشنده میبایست با شرکت پست قراردادی عقد کند که در آن حوزه تحت پوشش، هزینه های پستی بر اساس تعرفه های مصوب، افزایش نرخ تعرفه های پستی در طول مدت زمان قرار داد و . عنوان شده باشد. لازم به ذکر است که مدت زمان این قراردادها یکساله است و واریز از حساب پست به حساب طرف قرارداد 2 بار در هفته انجام میشود.
روشهای ارسال کالا
برای ارسال کالا از طرف فروشگاه آنلاین چند روش مختلف وجود دارد که بسته به فاصله مشتری از انبار اجناس و انتخاب وی برای مدت زمان تحویل سفارش یکی از این روشها انتخاب می شود. معمولا اگر فاصله مکانی مشتری از انبار کالا و اجناس کوتاه باشد، برای ارسال کالا از پیک موتوری و یا باربری (بسته به ابعاد جنس) استفاده می شود؛ ولی اگر این مسافت طولانی باشد اجناس به طرق مختلف با توجه به مقصد نهایی برای مشتریان ارسال می شوند. در ادامه به انواع ارسال به مسیرهای طولانی خواهیم پرداخت.
روش های ارسال پستی
ارسال پستی به صورت پیشتاز یکی از مطمئن ترین راه ها برای ارسال مرسولات است که برای اشیای قیمتی و یا آسیب پذیر این نوع روش ارسال توصیه می شود. در این روش بسته ها حداکثر تا سه روز کاری به دست مشتریان می رسند و محاسبه تعرفه ارسال با توجه به مسافت متغییر است.
روش ارسال سریع
در روش ارسال سریع معمولا بسته ها بعد از یک روز کاری بدست مشتری می رسد و ارسال محصولات توسط تیپاکس انجام می گیرد. مشتریانی که برای تحویل کالای مورد نیازشان عجله دارند، از فروشگاه اینترنتی درخواست می کنند که کالا در اسرع وقت بدستشان برسد و فروشگاه ها می توانند این روش ارسال را به آن ها پیشنهاد دهند و البته که هزینه ی این ارسال سریع نیز بر عهده ی مشتریست.
ارسال توسط باربری
اگر امکان ارسال پستی وجود نداشته باشد، و یا بنابر در خواست مشتری از فروشگاه آنلاین، کالا ها می توانند از طریق باربری اتوبوسی ارسال شوند. در این روش مدت زمان تحویل سفارش بستگی به زمان حرکت اتوبوس ها به سمت مقصد مورد نظر و طول مسیر تا مقصد دارد.
ارسال از طریق حمل و نقل هوایی
اگر شرایط هیچ یک از موارد قبلی برای ارسال مهیا نباشد و یا اینکه زمان دریافت کالا برای مشتری اهمیت داشته باشد، می توان از حمل و نقل هوایی استفاده کرد که نرخ آن با توجه به وزن بسته ارسالی محاسبه می شود. لازم به ذکر است که در این روش مشتریان برای دریافت کالا باید در فرودگاه حضور داشته باشند و بسته خود را تحویل بگیرند
درباره این سایت